Toggle navigation

Veje og valg – nye målgrupper til erhvervsuddannelser

Et projekt, som har til formål at styrke søgningen til erhvervsuddannelse (EUD/EUX). I projektet afsøges et bredere rekrutteringsfokus, rettet mod nye målgrupper - direkte og indirekte (influenter) - og der udvikles nye vejledningstilgange, som afspejler målgrupperne ift. alder, baggrund mv. Derved får nye målgrupper indblik og viden om mulighederne med en EUD/EUX, ligesom der skabes nye aktørrelationer og best-case-inspiration til forankring af indsatserne.
Region_Nordjylland_-_i_gode_haender_(1)_(2)_(3)

PROJEKTPERIODE

1. maj 2024 – 30. april 2027

PROJEKTPARTNERE

AMU Nordjylland (projektholder), Aalborg Handelsskole,  Techcollege, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser (HEG) og Frederikshavn Handelsskole.  

PROJEKTBUDGET

2.803.185 mio. kr. 
Finansiering: Region Nordjylland 1.962.229 mio. kr. Medfinansiering 30 % 

PROJEKTMÅL OG MÅLGRUPPE

Projektets centrale effektmål er at flere unge motiveres til uddannelse inden for et område, hvor Region Nordjylland forventes at mangle kompetence. 
 
RESULTATMÅL
  • 70% af deltagerne er blevet mere bevidste om EUD/EUX som en mulig uddannelsesvej.
  • 25% af deltagerne (direkte målgruppe) overvejer aktivt at vælge en erhvervsuddannelse.
  • Efter projektets ophør er der etableret nye samarbejder med (mindst) 10 nye målgrupper, indirekte målgrupper og andre relevante aktører.
  • Der er etableret anvisninger for best practice ved nye samarbejder og nye målgrupper for vejledning, karrierelæring og rekruttering.
 
MÅLTAL FOR ANTAL DELTAGERE I AKTIVTETER
  • 250 STX-elever
  • 150 FGU-elever
  • 180 HTX-elever
  • 1.700 Grundskoleelever
  • 340 HHX-elever
  • 315 øvrig direkte målgruppe - dimittender, ledige, værnepligtige mv.
  • 600 indirekte målgruppe - influenter som forældre, UU, grundskolelærere, studievejledere på gymnasier mv.

PROJEKTAKTIVITETER

Hovedaktivitet #1:
INFORMATIONSFORMIDLENDE VEJLEDNING 

Måltal: 63 forløb
I aktiviteten præsenteres deltagerne bredt for erhvervsskolernes mange forskellige uddannelses-, branche- og karrieremuligheder.

Hovedaktivitet #2 
AFPRØVENDE VEJLEDNING

Måltal: 45 forløb á 1-2 dages varighed
I korte og introducerende forløb får deltagerne mulighed for at prøve sig selv i klasselokalerne eller på værkstederne. 
 
Hovedaktivitet #3 
FORLAGT KARRIERELÆRING

Måltal: 45 forløb á 1-3 dage
I aktiviteten arbejdes med at give deltagerne praktiske erfaringer med erhvervsuddannelsernes konkrete jobfunktioner. 
 
Hovedaktivitet #4 
VIDENSDELING

Måltal: 9 vidensdelingsmøder 
Projektets essens er udvikling, forsøg og vidensdeling. Skolerne afprøver forskellige virkemidler på forskellige målgrupper. Formålet med møderne er at lære af hinandens afprøvninger.