EUD som attraktiv og synlig karrierevej for studenter
Projektet har til formål at motivere flere studenter til at vælge EUD inden for mangelområder.
PROJEKTPERIODE:
01.05.2024 – 31.12.2026
PROJEKTPARTNERE:
- 9 erhvervsskoler: EUC Nord, EUC Nordvest, AMU Nordjylland, Techcollege, SOSU Nord, SOSU-STVv, Nordjyllands Landbrugsskole og HEG.
- 5 gymnasier: Dronninglund Gymnasium, Morsø Gymnasium, Frederikshavn Gymnasium, Nørresundby Gymnasium og Støvring Gymnasium.
- Studievalg Danmark.
- Desuden er Dansk Industri partner.
PROJEKTBUDGET & FINANSIERING (TILSAGNSGIVER(E):
Projektets samlede budget: 1.372.800 kr.
Region Nordjyllands Uddannelsespulje medfinansierer 960.959 kr.
Region Nordjyllands Uddannelsespulje medfinansierer 960.959 kr.
PROJEKTMÅL OG MÅLGRUPPE:
Projektet har til formål at motivere flere studenter til at vælge EUD inden for mangelområder. Det nordjyske arbejdsmarked efterspørger erhvervsuddannede inden for det tekniske område, inden for sundhed og omsorg m.fl. jf. FremKom4-analysen 2022. Efterspørgslen bliver vanskelig at imødekomme, da ungdomsårgangene frem til 2033 bliver mindre, og da Nordjylland i forvejen har høje EUD-frekvenser. Mange studenter er uafklarede i deres karrierevej og føler sig pressede af høje adgangskrav på videregående uddannelser. En del kommer ikke i gang med videregående uddannelse. Karrierevejen fra student til faglært er en attraktiv mulighed for mange studenter, men ikke synlig i uddannelsessystemet. Ifølge tænketanken DEA (2021) vælger 8-9% af stx-studenterne og 20-25% af HF-studenterne på landsplan en EUD, inden for tre år efter at de er blevet studenter.
Med projektet ønsker vi at motivere endnu flere studenter til at vælge og gennemføre EUD inden for mangelområder. Vi ønsker at gøre karrierevejen fra student til faglært tydeligere gennem praktiske erfaringer og uddannelses- og karrierekompetenceforløb, så flere studenter overvejer EUD som en mulig karrierevej og flere vælger EUD efter gymnasiet. Vi ønsker desuden at øge fastholdelsen af studenter, der starter på en EUD.
Projektet skal gøre karrierevejen fra student til EUD mere tydelig for afgangselever og øge gennemførslen på EUD for studenter. Karrierevejen fra student til EUD er kendt af 90% af afgangseleverne fra de deltagende gymnasier. 30% af afgangseleverne fra de deltagende gymnasier overvejer at starte på en erhvervsuddannelse inden for de første tre år efter at de har færdiggjort gymnasiet. Frafaldet blandt EUD-elever med gymnasial baggrund er faldet med 10% på de deltagende erhvervsskoler.
Med projektet ønsker vi at motivere endnu flere studenter til at vælge og gennemføre EUD inden for mangelområder. Vi ønsker at gøre karrierevejen fra student til faglært tydeligere gennem praktiske erfaringer og uddannelses- og karrierekompetenceforløb, så flere studenter overvejer EUD som en mulig karrierevej og flere vælger EUD efter gymnasiet. Vi ønsker desuden at øge fastholdelsen af studenter, der starter på en EUD.
Projektet skal gøre karrierevejen fra student til EUD mere tydelig for afgangselever og øge gennemførslen på EUD for studenter. Karrierevejen fra student til EUD er kendt af 90% af afgangseleverne fra de deltagende gymnasier. 30% af afgangseleverne fra de deltagende gymnasier overvejer at starte på en erhvervsuddannelse inden for de første tre år efter at de har færdiggjort gymnasiet. Frafaldet blandt EUD-elever med gymnasial baggrund er faldet med 10% på de deltagende erhvervsskoler.
PROJEKTAKTIVITETER:
#1 indføre mulighed for studiepraktik i lokale virksomheder, så flere afgangselever får erfaringer med karrieren som faglært,
#2 indføre besøg af EUD-institutioner og lokale virksomheder på gymnasierne, så afgangselever vejledes i EUD,
#3 udvikle praksisnære undervisningsforløb med inddragelse af lokale virksomheder, der giver indsigt i og motiverer til karrieren som faglært,
#4 i et samarbejde mellem gymnasier, EUD-institutioner og Studievalg udarbejde informationsmateriale, der fortæller om karrierevejen, og som kan bruges i dialog med gymnasieelever og
#5 undersøge behovene blandt EUD-elever med studenterbaggrund og udvikle tiltag, der øger fastholdelsen af denne gruppe i EUD.
#2 indføre besøg af EUD-institutioner og lokale virksomheder på gymnasierne, så afgangselever vejledes i EUD,
#3 udvikle praksisnære undervisningsforløb med inddragelse af lokale virksomheder, der giver indsigt i og motiverer til karrieren som faglært,
#4 i et samarbejde mellem gymnasier, EUD-institutioner og Studievalg udarbejde informationsmateriale, der fortæller om karrierevejen, og som kan bruges i dialog med gymnasieelever og
#5 undersøge behovene blandt EUD-elever med studenterbaggrund og udvikle tiltag, der øger fastholdelsen af denne gruppe i EUD.