Toggle navigation

Kvindelige rollemodeller og ambassadører - KRAM

https://youtu.be/oVnHoaeQJok

PROJEKTTITEL: KVINDELIGE ROLLEMODELLER OG AMBASSADØRER

Projektperiode: 1. januar 2020 – 31. december 2023

Budget: 1.986.000,00 kr. (heraf 25 % egenfinansiering) + ca. 300.000 øremærket et gymnasialt sideprojekt

Projektpartner: Vesthimmerlands Gymnasium og AMU Nordjylland (projektleder). Andre projektpartnere: Brønderslev Gymnasium & HF, HEG med EUX samt Nørresundby Gymnasium og HF.

Projektmål

Projektet ønsker at skabe et primært kvindeligt, nordjysk korps af ambassadører og rollemodeller, der skal vise piger (grundskoleelever / ungdomsuddannelser) den røde tråd fra uddannelse til et STEM job (på AMU Nordjylland er det Struktør-uddannelsen) og få flere piger til at uddanne sig til STEM branchen.

Projektaktiviteter

  • Etablering og drift af ambassadørkorps, som skal styrke unges interesse for STEM uddannelser og STEM karriere. Der etableres et ambassadørkorps med (primært kvindelige) rollemodeller fra ungdomsuddannelser, virksomheder og videregående uddannelser.
  • Opsøgende aktiviteter rettet mod STEM virksomhederne: Identifikation og engagement af (gerne kvindelige) ambassadører og samarbejde om virksomhedsbesøg for målgruppen.
  • Udvikling af formidlingsmaterialer (STEM i livet): Faciliteret interview, hvor skolebørn interviewer STEM medarbejdere foran en Green Screen, hvor der kører billeder/video fra medarbejderens arbejdsplads. Interviews optages og redigeres. De lægges på en webplatform og bliver ”Den virtuelle åbne skole” (AAU står for denne aktivitet).

Mød Lea Jørgensen, anlægsstruktørelev

KRAM statusrapport december 2020

KRAM statusrapport december 2020

Læs mere om projektet

Kvindelige_rollemodeller(1).pdf

Dansk Industri

Hvad er STEM?

STEM er en samlebetegnelse for uddannelsesområderne Science, Technology, Engineering og Math

STEM-færdigheder dækker over færdigheder, som understøtter en videnskabelig forståelse af, hvordan verden fungerer i og på tværs af de nævnte områder, såsom:

  • Matematisk, videnskabelig og teknologisk indsigt
  • Datagenerering og -analyse
  • Kritisk tænkning og problemløsning
  • Teknologisk opfindsomhed og kreativitet
  • Logisk tænkning og praktisk intelligens.

Hos AMU Nordjylland er det struktør-fagene inden for bygge- og anlæg, der går under STEM.

Faglærernes erfaringer 2023

Rundt om i nordjyske hjem står gule, grønne, sorte og hvide lysestager – alle udført i beton. I andre hjem er det mobilholdere, taburetter eller kryds og bolle spil. Eksklusive unikamodeller udført af husets teenager, der har været med sin klasse på AMU Nordjylland for at snuse til struktørfaget. Altså det, hvor man lærer at arbejde med betonelementer af alle slags.

Flere piger, ja tak

Folkeskoleklassernes besøg udspringer af projektet Kvindelige rollemodeller og ambassadører (KRAM), hvor målet er, at flere piger vælger en uddannelse inden for områderne videnskab, teknologi, ingeniørfag og matematik (STEM-fagene). Eksempelvis erhvervsuddannelsen til anlægs- eller bygningsstruktør hos AMU Nordjylland.

Som led i projektet har AMU Nordjylland udviklet et dagsprogram for folkeskoleklasser, hvor formiddagen foregår på skolen. Det er her, eleverne eksempelvis får chancen for at støbe ting i beton. Om eftermiddagen besøger eleverne en byggeplads – her med en kvindelig ansat, som pigerne kan spejle sig i.

Pigerne fik meget med hjem

Struktør og underviser hos AMU Nordjylland Peter Boelsmand har taget sig af de sidste mange klassebesøg.
”Jeg fandt på det med at støbe, så de kunne få ting med hjem. Så kan de også lige tænke på faget, når de ser lysestagen i deres forældres stue. Jeg tror især, pigerne hyggede sig med at lege med beton.”
Formiddagene er også gået med at lave belægning.
”Pigerne ville gerne slå drengene. De lavede flotte mønstre med forskellige størrelser sten.”
Peter Boelsmand vurderer, at ikke mindst pigerne har fået noget med sig hjem. Også fra besøgene på byggepladserne.
”Bare det, at de har set piger, der var byggeledere, har gjort en forskel. På den måde er de blevet opmærksomme på, at man kan læse videre efter uddannelsen til struktør.”

Drenge inviteret med

Struktør og faglærer hos AMU Nordjylland Mathias Overgaard Jensen har gjort sig de samme erfaringer.
Han fik ved projektets start som faglærer ansvar for at udvikle en plan for undervisningen. Udgangspunktet var, at folkeskoleeleverne skulle være en halv dag på skolen og en halv dag med virksomhedsbesøg, hvor pigerne kunne møde en kvindelig rollemodel.
”Først inviterede vi kun piger, men det fungerede ikke. Skolerne kunne ikke bare trække pigerne ud. Så inviterede vi også drengene.”
For at få fokus på pigerne blev eleverne delt op i drenge- og pigegrupper, fortæller Mathias Overgaard Jensen.
”De fik samme opgaver, og det var fedt at se, hvordan nogle af pigerne lavede produkter meget bedre end drengene. De gik mere op i resultatet, havde mere finish og steppede virkelig op. De opdelte grupper gjorde, at nogle piger – i stedet for at stå bag drenge - skinnede mere igennem.”

Det virkede

Overordnet konkluderer Mathias Overgaard Jensen at projektet har fungeret godt.
” Det viste eleverne, at kvinder også kan være i STEM fag, hvor man får jord under neglene. At man kan tage et utraditionelt valg af uddannelse, uanset om man er dreng eller pige. ”
Faglæreren vil gerne have flere til at tage en erhvervsuddannelse – uanset køn. Men det skal ikke være for enhver pris, er han kommet frem til.
”Vi skal have fat i dem, der har kompetencerne til det. Det er lige så meget en del af projektet, hvis nogle piger finder ud af, at STEM-fag er ikke dem. Så har de set mulighederne og taget et valg. Så er vi nået i mål med det. ”

Mange veje til en byggeplads

Faglæreren pointerer, at der også er andre veje til en byggeplads.
”Eleverne ved, at der er mange muligheder for administrative jobs på et kontor. Men man kan også sidde på en byggeplads og administrere sikkerhed eller medarbejdere. Det er bare en anden vej til STEM-fag i branchen. Den vej har vi med vores besøg på byggepladser også fået introduceret til eleverne - uanset køn.”
Mathias Overgaard Jensen erkender, at mange elever i 8. klasse har svært ved at forholde sig til, hvad de vil uddanne sig til.
”Men det gælder bare om at trække eleverne ud af deres vante omgivelser og så et lille frø – uanset alder.”