Toggle navigation

Stolte ansatte: Lene kan opskriften

4. juni 2024
Full_Service_Lillefaelles_NY

Har din virksomhed svært ved at skaffe sig dygtige og kompetente medarbejdere? Måske er det endda svært at holde på dem, I allerede har? Der er jo mangel på arbejdskraft i mange brancher.
Så mød sektionsleder Lene Hansen, der har fundet fidusen.
 
Hun holder rengørings-fanen højt og opfordrer andre: Sådan får du stolte og tilfredse medarbejdere
”Det er ikke så farligt at sende rengøringspersonalet afsted til faglig uddannelse. Der er midler til det i vores samfund, medarbejderne løftes fagligt og får en stolthed ved faget.”
Citat: Lene Hansen, sektionsleder hos Eurest Services A/S Danmark - et globalt selskab, der er en del af servicevirksomheden Compass Group Danmark A/S - der blandt andet leverer rengøring og kantineløsninger til virksomheder.
 
En fordel for kunden
Blandt kunderne er en stor nordjysk virksomhed, som Lene Hansen og hendes 25 medarbejdere servicerer.
En virksomhed, som nyder godt af, at Lene Hansen har et mål om at få uddannet alle sine faste medarbejdere til rengøringsteknikere. Foreløbig har syv taget uddannelsen, og flere er på vej.
”Der er sket et skifte. Vi gør ikke bare rent ordentligt. Vi gør det rigtigt”, fortæller Lene Hansen.
”Medarbejdere, der har gjort rent i mange år, får øjnene op for, at der er bedre måder at gøre det på i forhold til ergonomi, grøn omstilling og sidste nye viden indenfor faget.”
 
Medarbejderen er eksperten
”Skal du ikke også uddanne dig”, kan en medarbejder finde på at spørge. Men nej, det skal Lene Hansen ikke.
”Det har altid været servicelederen, der har styr på at gøre rent. Men jeg kommer ikke og siger til medarbejderne: I skal gøre sådan og sådan. For jeg ved det ikke. Mine eksperter er personalet.”
Lene Hansen går ind for at hendes medarbejdere løftes, så de hele tiden har den sidste nye viden om deres fag.
”Det er med til at fastholde dem og gøre, at vi har en god arbejdsplads.”
 
Nemmere end forventet
Da Lene Hansen for nogle år siden sendte den første medarbejder afsted til uddannelsen som rengøringstekniker, opdagede hun, at det administrativt var meget nemmere end forventet. Og billigere: Fuld lønkompensation til medarbejderen og refusion til arbejdsgiveren for den tid, den ansatte er under uddannelse.
”Det er dumt ikke at benytte sig af det”, synes Lene Hansen.

”Wow – er jeg virkelig værd at uddanne?”
Og så er der lige glæden ved at give de ansatte et fagligt boost. Ikke mindst dem, der ingen uddannelse har i forvejen.
”De falder på halen over, at jeg synes, det er værd at sende dem afsted. Men vi har alle en forpligtelse til at løfte mennesker, så de fagligt kommer på samme niveau. Så de kan sidde og diskutere rengøring over kaffen ud fra samme faglige grundlag.”