Mikromålinger styrker trivslen blandt elever og lærlinge
 
            Hos AMU Nordjylland har vi gode erfaringer med at bruge mikromålinger til at følge elevernes trivsel tæt. Hvor vi tidligere lavede én årlig elevtilfredshedsundersøgelse, gennemfører vi nu små, målrettede målinger hver 2.-3. uge i klasserne.
Formålet er enkelt: at opdage udfordringer i tide og tage hånd om dem, før de vokser sig store.
Eleverne er med hele vejen
Målingerne er udviklet i samarbejde med både undervisere og elever, så spørgsmålene giver mening i hverdagen.
”Det kan være nemmere at skrive, at man ikke trives, end at tage snakken direkte med kontaktlæreren,” fortæller Mia Elisabeth Bülow, som er ved at uddanne sig til serviceassistent. Hun bliver bakket op af Anton Ravn, der vil være anlægsstruktør: ”Det virker fantastisk. Hvis det stod til mig, gjorde man sådan på alle skoler.”
Eleverne kan svare anonymt, men har også mulighed for at bede om hjælp via et kommentarfelt. Resultaterne bliver delt løbende i klasserne, så alle får indsigt i, hvordan trivslen ser ud på holdet.
En del af Projekt Hurtig indsats til trivsel
AMU Nordjyllands mikrotrivselsmåling er en del af Projekt Hurtig indsats til trivsel (HITT), som vi gennemfører i samarbejde med Aalborg Handelsskole, Techcollege og UU-Aalborg - støttet af Region Nordjyllands uddannelsespulje. Formålet er at skabe stærkere fællesskaber og forebygge mistrivsel blandt elever og lærlinge – hurtigt og effektivt.