Målgruppe: Kurset er udviklet til ikke faglærte og faglærte, som har brug for afklaring af, hvad de mest anvendte Lean begreber dækker over, og hvilken værdi Lean kan bidrage med i produktionen.
Beskrivelse:
Efter kurset har deltageren fået en introduktion til:
Lean-tankegang og de grundtanker lean bygger på, som bl.a. handler om at skabe mere værdi for færre ressourcer i produktionsmæssige sammenhænge.
Medarbejderrollen i lean.
Forretningsmodel når der arbejdes med lean.
Grundprincipperne i lean.
Efter kurset har deltageren grundlæggende viden om:
Hvordan en lean-virksomhed fungerer.
Trin i introduktion af lean i arbejdstilrettelæggelsen: Fra lean-projekt til lean-værktøj og leankultur.
Efter kurset kan deltageren bidrage til introduktion af lean i produktionen.
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen retter sig bredt imod alle faglærte og ufaglærte, som gerne vil have indsigt i håndtering af konflikter, kommunikation og adfærd i jobbet.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren håndtere konflikter konstruktivt i jobbet.
Deltageren:
Har indsigt og viden om egen og andres adfærd, herunder denne adfærds betydning i håndtering af konflikter
Kan genkende typiske konflikter, der kan opstå i jobbet
Har kendskab til, hvordan psykologiske mekanismer påvirker vores opfattelse af hændelser, omgivelser og relationer
Kan forstå og anvende værktøjer til kommunikation og konflikthåndtering
Kan håndtere konflikter konstruktivt
Har kendskab til mæglerrollen i konfliktsituationer
Opnår indsigt i forhold til konflikters opståen og løsning
Kan medvirke til en konstruktiv og god konflikthåndtering.
Målgruppe: Kurset er udviklet til ufaglærte og faglærte som har eller søger arbejde i industrivirksomheder som anvender tavlemøder til planlægning af arbejdet primært i produktionsgrupper.
Beskrivelse:
Efter gennemført kursus har deltageren:
Synligt overblik over status i forhold til mål inden for væsentlige KPI/måleområder, som fx kvalitet, levering, omkostninger, sikkerhed, trivsel og miljø.
Efter gennemført kursus kan deltageren:
Anvende tavlemøder som en væsentlig del af planlægningen af det daglige arbejde samt i arbejdet med problemløsning og forbedringer.
Med udgangspunkt i tavlemøder reagere og sikre rigtig aktivitet ud fra mål og nøgletal.