Toggle navigation

Vellykket workshop om FGU-elevers overgang til EUD-skoler

katrine2
Hvordan hjælper man FGU-elever til en endnu bedre overgang fra FGU til erhvervsuddannelserne?
Det har 10 nordjyske skoler udviklet redskaber til. Og de er godt i gang med at afprøve dem. 
Især tre af redskaberne har været til debat: Overgangsskemaet, overgangssamtalen og ekstra støtte og vejledning i overgangen. Debatten opstod, da 30 faglærere og vejledere mødtes til workshop på AMU Nordjylland i november 2024. Her kastede deltagerne sig ud i en foreløbig evaluering af alle redskaberne.
Det gav pote: En række ideer til at forbedringer blev løbende samlet op af projektleder Katrine Rytter, der stod i spidsen for dagen.
gruppe5
Vejledere og lærere kom fra FGU Nordvest, FGU Himmerland, FGU Aalborg, FGU Vendsyssel, AMU Nordjylland, Techcollege, Aalborg Handelsskole, SOSU Nord,  Himmerlands erhvervsskole og EUC Nord - og de blandede sig på kryds og tværs i dagens workshops og erfaringsudvekslinger. 
gruppe6
Og selvom projektperioden ikke er slut endnu, viser dagens workshop, at man allerede er langt. De strukturerede overgangssamtaler er blevet daglig praksis på de nordjyske FGU- og EUD-skoler. Den ekstra støtte og vejledning i overgangen er også forbedret, og det kommer eleverne til gode.
sanne1

Case - overgangen mellem FGU og EUD

”Det er meget nice med de samtaler. De varer kun 10 minutter, og jeg får altid en masse ros. Det er jo dejligt.” 

Tobias Bendtson er en af de elever, som er startet på en erhvervsuddannelse efter at have gået på FGU. Sammen med Trine Krogholm fra FGU Nordvest og studievejleder Sanne Franzen fra AMU Nordjylland fortalte han, hvordan overgangen fra FGU til EUD har fungeret for ham.  Som for de fleste andre elever er det gået fint, og fravær er ikke længere et problem.  
"Det er nogle gode og vigtige samtaler. Eleverne kan mærke, at vi alle sammen gerne vil dem. Vi har den samme agenda, og eleven kan mærke at der er et sikkerhedsnet." (Sanne Franzen, AMU Nordjylland) 
gruppe3

Praktisk erfaringsudveksling mellem skolerne

”Ja, det kan måske være svært at finde tiden, men det er bestemt indsatsen værd. Prøv at planlægge jer ud af det, så I har tid til at komme ud til eleverne på EUD-skolerne.” 
Trine Krogsholm fra FGU Nordvest har allerede fået meget ud af projektet og delte ud af sine praktiske erfaringer – blandt andet med at få eleverne til at se den ekstra støtte og vejledning i overgangen som noget, de kan bruge, og som passer ind i deres nye skolegang på EUD. 
"Måske skal man lave en walk-and-talk til Kvickly, så en samtale kan ligge i elevens frokostpause. De er ikke altid så interesserede i at blive hevet ud af undervisningen." 
gruppe4

Udfordringer og løsninger

Gennem hele formiddagen talte deltagerne om, hvilke udfordringer de havde oplevet, og hvad løsningen kunne være. Er det for eksempel FGU’s rolle at følge op, hvis en elev ikke kommer i skole? Eller ligger ansvaret hos EUD-skolen? Kunne man måske aftale at EUD-skolen giver en ugentlig status på fremmøde? 

Mange udfordringer var kendt på flere skoler, og løsninger blev hurtigt vendt og faldt på plads. 
gruppe7

Dommen var klar

Workshoppen afspejlede, at det foreløbig har været meget positivt at bruge overgangsskemaet og overgangssamtalen. Den er måske kort, men den giver mulighed for at fortælle den nye skole om eleven og afdække faldgruber, som ellers kunne overses. 
Lærerne udtrykte et klart ønske at fortsætte med disse samtaler efter at projektet er slut.
En anden pointe, der stod tilbage, var, at det giver god mening at lade overgangsskemaet strukturere samtalen. Og med dagens små justeringer af skemaet, vil det blive et endnu mere anvendeligt redskab.
gruppe1
region_nordjylland_EU_(1)
Workshoppen er en aktivitet i projektet "Fra FGU til EUD", som er støttet af EU og Region Nordjylland.