Kursusinformation
Opdateringskursus til chauffører i offentlig servicetrafik
Kurset omhandler:
- Lovgrundlaget for trafikselskabers, regioners og kommuners rolle inden for offentlig servicetrafik.
- Reglerne for offentlig servicetrafik.
- Kravene til service.
- Trafikstyring.
- Ordninger for befordring af kunder med forskellige behov.
- Du skal også være opmærksom på kravene til din egen uddannelse.
- Praktisk kørsel, defensiv kørsel 1x45 minutter
Med din viden skal du fortsat kunne:
- Håndtere kunder hensynsfuldt ud fra deres fysiske og psykiske situation.
- Yde førstehjælp som beskrevet i Dansk Førstehjælpsråds retningslinjer.
- Tage hensyn til kunders særlige handicap.
- Fokusere ergonomisk korrekt på dine arbejdsstillinger.
- Køre køretøjet på en kundevenlig måde.
- Kommunikere effektivt med forskellige målgrupper.
- Assistere kunderne korrekt.
- Udvise god kundeservice.
Kursusform
1. dag: Førstehjælp og defensiv kørsel, teoretisk oplæg
2. dag: Repetition af BAB 2 (Befordring af sygdoms- og alderssvækkede passagerer), praktisk kørsel
3. dag: Repetition af BAB 1 (Introduktion til offentlig servicetrafik), praktisk kørsel, prøve og evaluering. Denne dag gennemføres i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab, som vil stå for en del af undervisningen.
Der kan forekomme ændringer i planen, men indholdet af kurset vil altid være det samme.
Målgruppe: Chauffører der udfører, eller tidligere har udført, offentlig servicetrafik. Deltageren kan lovligt udføre erhvervsmæssig personbefordring i taxi og / eller bus og har gennemført følgende arbejdsmarkedsuddannelser:Introduktion til offentlig servicetrafik og Befordring af sygdoms- og alderssvækkede passagerer.
Beskrivelse:
Deltageren kan agere korrekt som chauffør på grundlag af sin viden om:
- lovgrundlaget for trafikselskabers og kommuners virke inden for offentlig servicetrafik
- regelsættet om offentlig servicetrafik
- servicekrav
- trafikstyring
- ordninger for befordring af kunder med forskellige behov
Deltageren har kendskab til krav om egen uddannelse
Deltageren kan med sin viden:
- håndtere kunder på en måde, som tager hensyn til deres specielle fysiske og psykiske situation
- yde førstehjælp som beskrevet i Dansk Førstehjælpsråds (Opdatering af førstehjælp for flex-, trafik- og taxichauffører)
- tage hensyn til kunders særlige handicap
- fokusere ergonomisk korrekt på egne arbejdsstillinger
- føre køretøjet kundevenligt
- kommunikere med forskellige målgrupper
- assistere kunderne korrekt
- udvise korrekt kundeservice